Netthandel for sentrums næringsliv samlet på samme digitale plattform for hele Norge og for hvert sentrum. Velkommen til kunder og gjester med Kjøp på Nettet og hent i butikken.
Etter 6 mnd, med ideutvikling, programmering, layout og stor kostnad, har Mediasparx og Norsk Sentrumsfordel nå snart gleden av å presentere en ny felles Norsk digital plattform for ditt sentrum samlet, som du som næringsdrivende i alle Norske sentrum, kan få mye glede av fremover. Det er her slaget vil stå fremover for hvem som greier omstillingene til et annet samfunn og en helt annen kjøpsadferd. Det er et samlet sentrums næringsliv som oppleves enten attraktiv eller ikke og må derfor opptre samlet utad til markedet. Vi ser nå at store Multinasjonale Netthandelsforetak kupper kunder og gjester i stor grad og det blir bare verre fremover dessverre. Da tenkte vi at «If you cant beet them, join them»
Ideen bak det hele er å skape flere muligheter for næringslivet i alle Norske sentrum på en svært enkel måte til å ta opp i seg nye digitale plattformer og bruke de som effektive redskap overfor et kundemarked som i stor grad fremover etterspør og vil bruke Netthandel, både som et utstillingsvindu og som kjøpsplattform. Det er foretakene etablert i sentrum som er best på alt, men skal også sammen bli de beste innen digital markedsføring. Salg av varer og tjenester og kunder og gjester skal hentes tilbake til sentrum. Kunder og gjester skal se på sentrum som sin arena som den beste sted for handel, tjenester, servering og service og ikke bare et trivelig sted å rusle rundt på morsomme aktiviteter, selv om det er hyggelig i seg selv. Gårdeiere skal også merke pågang etter ledige lokaler, fordi sentrum er beste på alt. Vi bruker da «Kjøp på nettet og hent i butikken» som modell, fordi den har mulighet til å akkumulere mye folk til sentrum som bruker den til det den er laget for.
Mediasparx i Porsgrunn har utviklet nye kreative sider som både presenterer alle sentrum som ønsker å være med og ditt sentrum fremkommer med foretak der som vil selge attraktive varer og tjenester på nettet. Poenget er at med enkle grep kan hver næringsdrivende legge inn selv bilder og tekst på sine egne sider under riktig sentrum og påse at det skiftes fortløpende med nye attraktive tilbud, slik at folk reagerer med kjøp og du får forhåpentligvis mange kunder inn i butikken din. Da må du være dyktig selger og gi de mulighet til å kjøpe mere.
De fleste har bilder fra leverandører eller kan ta bilder selv. Og på den måten få et betydelig mersalg av varer og tjenester, samt mye folk inn i butikken. En dummy med en sentrumsportal som et eksempel og sider etter det til å legge inn tilbudene blir lagt ut på nettsidene til www.norsk-sentrumsfordel.no om kort tid, slik at du ser hvordan den blir seende ut for kundene og litt om selve ordningen. Beskjed om det legges ut på fb Norsk Sentrumsfordel, så lik den. Det er veldig få næringsdrivende som har kostet på seg egne dyre nettsider, men for å administrere innlegg må du kun ha tilgang til digitale verktøy, eller få hjelp av noen som har en laptop eller nettbrett, for å legge inn dine tilbud og fotoer med ditt passord. Alt materiell blir selvfølgelig laget for håndholdt format, slik de fleste i dag leser det meste på datamobilen.
Egentlig får du her uten ekstra kostnader en egen proff nettportal og egne nettsider inklusive, gjerne med ditt eget domenenavn om ønskelig. Der kan du legge inn det du ønsker både av tekst og bilder i et fast proft rammeverk. De som allerede har egne nettsider og netthandelssider for sitt foretak kan linke disse til samme plattform for felles sentrums presentasjon. Også dine fb og instagram sider linker du sammen med din nettside.
Det blir da tilknyttet plattformen Klarna Norge som svært mange allerede har brukt på selve kjøpet og transaksjonene. Melding til butikken går fortløpende om salg av vare annonsert, godkjent betaling av kjøpte vare og når varene kan hentes i butikken. Reklamasjoner og bytting må håndteres helt av foretaket som har solgt det, med tilgang til retur og refusjon av kjøpet på nettet, men det minimaliseres jo fordi kundene jo ser og prøver i butikkene når de henter. Hvis noen ønsker varene tilsendt organiserer du det selv via Posten eller budbil. Det er Gratis å melde seg på ordningen, men for å administrere og markedsføre ordningen på tilgjengelige plattformer i hele Norge er det satt opp at vi beregner 10% avgift av utsalgspris på solgte netthandelsvarer, som trekkes fra i oppgjøret til deg. De praktiske tingene er det allerede lagt til rette for som kundene er vant med på sammenlignbare Netthandelsplattformer, slik at alt er automatisert og går digitalt med bestillinger, kjøp, overføringer av penger til riktig konto. Det ville være en stor fordel for hvert enkelt sentrum å få noen til å oppgradere sine sentrums sider og samtidig legge inn litt generell PR for sitt sentrum med bilder og tekst. Kan det være noe for sentrums foreningen eller selskapet ? I tilfelle så er det gratis å legge inn og fortløpende oppdatere det en ønsker med generell PR for ditt sentrum på sidene. Vi tar også en direkte kontakt med disse. På hver Sentrumsportal klikker du deg videre til de foretak som har egne nettsider i hvert sentrum, slik at det er enkelt å finne frem til det du søker.
Vi trenger da i første rekke nå en utvist interesse fra dyktige aktører i Norske sentrum som vil være med på en spennende nysatsning digitalt. Vi sender i løpet av kort tid fortløpende ut epost til sentrums næringsdrivende i noen sentrum, som vi greier å implementere som første pulje og ber om tilbakemelding om ønsket deltagelse, vedlagt info om ordningen og en avtale om deltagelse. Vi legger inn bilder og tekst i rammeverket etter hvert, første gang med lokale bilder, slik at de sentrum som først viser stor interesse av antall deltagende foretak og har noen som vil ta oppgaven med å oppgradere sin sentrums plattform på sesongens bilder og litt tekst, blir prioritert. I mange tilfeller betyr det å flytte over noe som allerede er produsert felles for ditt sentrum. Nye eposter blir sendt ut til nye sentrum etter hvert som vi greier tempoet på implementeringen.
fb siden Norsk Sentrumsfordel vil da benyttes til å kommunisere, slik at å like den siden er fornuftig.
Med optimistisk hilsen fra to sentrumsaktører Jostein og Lars Iver.
Mediasparx og Norsk Sentrumsfordel.
Porsgrunn 23.01.2020.
www.norsk-sentrumsfordel.no fb Norsk-Sentrums Fordel