BRUK SENTRUM FOLKENS, FORDI DE ER BEST PÅ ALT.
Det å selge varer, tjenester, service og diske opp med mat og drikke til gjester er vel en av de eldste yrkene du kan tenke deg, fordi det var private initiativrike folk som så behovet for å dekke en etterspørsel og da gjerne slik at de samtidig kunne leve av overskuddet og samtidig utøke virksomheten år for år.
Hele grunnlaget var i tidligere tider laget slik at en hadde det vi i dag kaller selvkost og beregnet seg en fortjeneste på toppen av det og så var det om å gjøre å finne kundene og gjestene og få solgt sine varer og tjenester på beste måte. Det betød at en trengte steder hvor flere folk samlet seg og det var som regel i byens sentrum eller på dertil markeder.
Etter hvert så ble det etablert butikker, serveringsteder og steder for tjenester og service i byene og vi var i gang med det vi i dag har utviklet til mange kommuners største arbeidsplass og en viktig del av samfunnets tannhjul. Det var en stor grad av forståelse i de såkalte gode gamle dager for at prisen på varene eller tjenesten skulle dekke en viss bruttofortjeneste i prosent og at hvis prisene ble satt ned, så var det det på det årlig Utsalget etter vareopptelling på nyåret. Det var faktisk ikke lov til bruke begrepet Utsalg utenom når alle gjorde det samtidig.
Det skyldes selvfølgelig at etterspørselen var stor og stadig økende fremover 60,70 og 80 tallet og at konkurransen mellom aktørene var til en viss grad fornuftig og hvis en drev en god virksomhet så var det penger igjen på bunnlinjen.
Da er vi fremme ved det som jeg ønsker å si, at vi nå har vesentlig mindre etterspørsel, delvis fordi aldersgruppen eldre øker sterkt og de har det meste de trenger og er i syden 5 ganger i året. Samt mange flere aktører som kjemper om samme kundene og kronene og det gir en konkurranse som medfører at kunder og gjester kan skaffe seg varer og tjenester til 50 og 70% rabatt hele tiden, hvis de bare sjekker litt rundt. Det er bestandig noen som må ha inn kroner fort til å dekke inn mva. beløpet som forfaller. Samtidig er det siste 30 år etablert eksterne sentra og varehus som i dag tar nærmere 40% av markedet fra sentrum.
Nå du da legger til at store aktører, kjeder og netthandelsforetak ser ut til å kunne drive med røde tall i regnskapet over mange år, fordi de har som første målsetting å skvise ut sine konkurrenter og da særlig de mindre aktørene som driver i sentrum. Les regnskapene til flere av de megastore aktørene, så må det jo være noen eiere som hvert år putter nye midler til dekning av tapene de har.
Når du da legger på kampanjer som Black Friday som egentlig er en ødeleggende markedsførings jippo som stopper opp helt omsetningen en uke før fordi alle venter på tilbudene som kommer og dernest legger beslag på kronene som skulle vært brukt utover desember til julehandelen. Når Netthandelen tar stadig større markedsandeler og det merkes i stor grad i julehandelen, så er spørsmålet hvem og hva vil leve videre. Er det de som vet at det er ikke omsetningen en lever av, men bunnlinja. Eller er utviklingen kommet så langt at det meste nå fremover av næringsvirksomhet blir transformert til noe helt nytt?
I mellomtiden kan du jo bruke sentrums foretak til Julehandelen, fordi de har fagfolk som vet hva de selger, kan hjelpe deg med å finne akkurat det du søker og som passer, ekstra gode service er inklusive, varesortimentet er ubetinget best, du får byttet varer direkte og prisene er like gode eller bedre enn konkurrentene.
Bildet viser markedshandel i 1950 på Rådhusplassen i Porsgrunn sentrum, som fylte en stor og god funksjon på det tidspunkt og mange kremmere begynte sin virksomhet på slike markeder og lærte hva kunder er for noe.
www.norsk-sentrumsfordel.no
@sentrumsfordel.no
23.11.2019 Lars Iver.